Teatarska sekcija: Muzički teatar-2000

teatar 1

 

"IZLAZ" - MUZIČKA PREDSTAVA

 

................


Muzička predstava „Izlaz“ (Suđenje R'N'R)
Autor: Ibrahim Osmanbašić

- fragment iz predstave -


IZLAZ

(suđenje rock'n' rollu)


Lica:
Dževad (Sudija)
Filozof
Glumac
Muzičar
Pjesnik (-inja)
Režiserka
Adi (Predsjednik porote)
Sprovodnica
članovi porote (6)
članovi muzičke grupe (5)
članovi plesne grupe (4)

 


Scena 1

Mjesto radnje: Diskoteka
Na sceni je muzička grupa koja svira na koncertu pjsmu „Nemoj plakati“ U publici je i Dževad.


NEMOJ PLAKATI

Pođi kući sad lagano
do tebe mi je stalo
al' takvi su zakoni
moramo se rastati.

Molim te ne gledaj me tako
da ne bih i ja plako
obriši vrele suze
niz obraz što ti puze.

Nemoj plakati!

Trčim noću sam po snijegu
tražim te na novom brijegu
dok šapućem tvoje ime
nadolaze tople plime.

Obuci onu ljubičastu haljinu
siđi na obalu, bježi u daljinu
prizovi pritajena osjećanja
i zaplovi kroz sjećanja.

Nemoj plakati!

Zvijezde broj u pustoj noći
prizovi me i ja ću doći
kad zatvorim oči svoje
jasno vidim lice tvoje.

Pričam ti o životu
dao njima skrivenu ljepotu
smiješ se kroz suze
kog da mrzim što te uze?

Nemoj plakati!

 

Dževad se prodere: „DOSTA!“. Zaustavlja se koncert i svi su nepomični (kraće vrijeme) i pušta se tonska matrica:


Dječak: -Jedan, dva, jedan, dva tri
atomsku bombu dajte mi
i banane sazrele
da ne plaču majmuni

Jedan, dva, jedan, dva tri
sunčane patike dajte mi
da zajašem oblake
tugu što donose

- Zar nam je to hvala za sve što ti dado smo?
- Oh,ne!
- Izaberi - ili gitara ili ja?
- Oh.ne!! Gdje je izlaz?

 

FILOZOF:

Žedni snijući pun pehar vrelog pića slave
iz srca kristalne piramide
zaključavaju vrata sobe i spuštaju roletne
danonoćno kopajući u rudniku zablude.
Pod škrtim svjetlom blatnjave baterije
vlažni kamenčići bljesnu, u zacakljenim očima
naviknutim na tamu
kao bizarni dijamanti neprocijenjivwe vrijednosti
Te gladne zjenice nisu ni vidjele kamen
kojem Svijet prizna vrijednost
i ako ga pogledom takoše
umom ga zaobiđeše
i na mjestu je pobjednička proslava
u tami
daleko od Sunčevog osmjeha.
Kroz svjetlo stvarnosti
legije im razočaranja marširaju!
I filigranov pomoćnik takve tjera sa praga
govoreći da ne dolaze više
jer prljaju radnju
i odbijaju mušteriju
blatnjave obuće, odjeće
i vidljive kože.
Zato srcem ljube tamu!
Slijepe zavlače u zagušljive špilje
tvrdeći da ih u luksuzne palate vode.
Valjaju se po slanom žitkom blatu
i neprestano ubjeđuju da lete plavetnilom.
Neodgodiv je izlazak na ulicu stvarnosti
gdje bodu oči prolaznika.
Rocken roll je danas kupatilo nedozrele svijesti!
Kad svijest sazrije
ko ostane pod čokoladnim nebom r'n'r-a
ne radi sa razjarenim tigrom u srcu,
jer tad ruke drhte i griješi se,
a očima sa koprenom gusto
ne izgleda pogubno
kao što je na dlanu stvarnosti,
već smirenog uma
i sa beskrajnim strpljenjem
dabse svaki detalj ispolira.

Oh, ti što ne shvataju!
Teški su i sebi
i Zemlji što ih drži!
Uzalud su opominjuće riječi
jer valovi neće dospjeti do obale zamućenog pogleda.
Riješenje postoji
i ono je u blatu
ali ga neće zaglibljeni naći.
Kako pojmiti jednu šaku blata
kao vrata svjetlosti?
Kako?,
kad svakog trena možeš spas baciti pod noge,
zgrabiti sa dvije ruke,
natrpati u džćepove,
njedra,
usta,
a značaj se ne mjenja?!
Isto je kao jednu blatnjavu ruku
na sunce iznijeti.
Ne pjevajzte noćas
pjesme čezne u vrtu radosti!
Polomite gitare!
Razbite pojačala!
Šum praznine noćas me ophodi!
Ne, nemoj te ići.
Vi ste krivci!
Sudiće vam se!
Vrata su zaključana.
Zaključaše ih prvi taktovi
prve stvari vaše!
Sjedite u hlad lipe i pijte čaj
kao i na početku špredstave.
On bješe gorak
ali se osladi.
I mnogi ga probaše i osladiše srce
a ogorčiše silno psihu,
jer točak vremena vjekove gazi
i jučerašnja radost danas je tuga.
Evo i ja čaj pijem
i okusa nema on,
i zazo, sudiće vam se po mom htijenju
jer jezera nema što nas dijeli -
gitara nema,
pojačala nema,
vas nema
mene nema!
Suđenje neka počne!

(Tokom tonske matrice lancima vezuju gitaru za Dževada, koje on kida na kraju prologa, uzima čekić od dječaka i postaje sudija.)

.....................

 

I) Monodramska forma – 1989.g.

tearar 5

Autor predstave, Ibrahim Osmanbašić, napisao je tekst predstave i muziku, te, snimio audio studijski snimak kompletne predstave 1989. godine i premijerno je izveo u prostoru "Trasa" - Doma kulture Skenderija. U tom prostoru su se izvodila monodramska ostvarenja elitnih glumaca tog vremena. Predstava, s obzirom da je djelo nepoznatog autora i izvođača, ostalo je bez posebnog medijskog interesovanja, ali je primjećena od svih onih koji su pratili zbivanja na alternativnoj sarajevskoj teatarskoj sceni. To je inače bio projekat jedinstven po svojoj formi i sadržaju za to vrijeme, jer je svojom temom i poetskim izražajem izlazio iz ustaljenih klišea teatarskog izražaja tog vremena. Predstava je izvođena u monodramskoj formi, nakon premijere u legendarnoj "Trasi", i u drugim prostorima – uobičajenim i neuobičajenim za teatarske predstave: CDA, Studentski klub «Rebus», Kabare, KUD Proleter, Art club Dom mladih – Skenderija, Euroritam..., u periodu do proljeća 1992. godine. 

 


II) Muzičko-dramska forma / 2000.god.



MZ "Grbavica 1" - 2001- "IZLAZ"


Manja grupa mladih entuzijasta, ljubitelja scenske umjetnosti, okupila se u prostorijama MZ "Grbavica I" krajem 2000 - te i počekom 2001 godine, oko teksta muzičke predstave «Izlaz», koja je svojom univerzalnom pričom privlačila mlade zaljubljenike u fenomen r'n'r . Bez obzira na to što je protekla već jedna decenija od nastanka predstave ona nije izgubila ništa od svoje aktuelnosti, niti od atraktivnosti u svom teatarskom izražaju i predstavljala je veliki izazov za pozorišne amatere, jer je predstava visoko zahtjevna za svakog glumca, a naročito za vodeće uloge u prestavi.



"Izlaz" - 2001.godine


Prestava je pripremana sedam mjeseci u krajnje neuslovnom prostoru,koji je tokom rada na predstavi adaptiran,te je premijerno izvedena 2001.godine, a zatime izvedena još nekoliko puta.Trupa je tada prihvatila nativ "Muzički teatar-2000" koji je ostao zvaničan naziv i nakon oficijelne registracije udruženja, koje je uslijedilo naredne godine.Teatarska trupa je bila enbrion iz kog se na praktičnim osnovama razvila i konsolidirala ideja za foriranje udruženja mladih umjetnika - preko koga će se organizirati i prezentirati svoje stvaralaštvo svi oni stvaraoci koji na svoj rad gledaju na drugačiji način u odnosu na šablone,navike i manire etablirane i učahurene društvene kulturno-umjetničke elite, koja je sama sebi prigrabila pravo da javno određuje šta može a šta ne može proći, šta valja a šta ne valja,te da tumači šta nama treba a šta ne,šta je za nas dobro a šta ne – a pri tome prktično ništa ne čineći da otvore prostor za nove umjetničke izražaje, nove ideje – u duhu novog vremena, a samim ti i za nove generacije mladih umjetnika. Realizacija predstave "Izlaz" ima simboličnu pionirsku ulogu u odnosu na sve ono što će kroz praktične aktivnosti uslijediti u organizaciji KNS-a, a što je ostavilo neizbrisiv trag na ukupne toktove i kolektivnu svijest u domenu alternativnog kulturno-umjetničkog društvenog angažmana - gdje su prstor za javno i organizovano djelovanje i prezentaciju svoga stvaralaštva pronašli brojni talenti i prijatelji umjetnosti i kulture.

 

 

III) "IZLAZ" - 2006. godina

 

teatar 2

 

 

"Izlaz" je postao 2006. godine punoljetan, živjeći svoj tajnoviti život doleko od očiju i prstiju nedobronamjernika koji svoj subjektivizam, uskogrudnost i ograničenost žele proicirati kao kolektivni i globalni umjetnički aksiom, bez mogućnosti da dobace do jedne umjetničke kreacije o kojoj ne znaju ništa, ni po formini po sadržaju, te, da pojme i svrstaju jedan specifičan teatarski izražaj multimedijalnog karakera u klasične kategorije i stereotipove, koji je išao daleko ispred svoga vremena – a o čemu nemaju predstavu niti dozvoljavaju drugima tu slobodu umjetničkog izražaja – pa su ostali nijemi, zabetonirani u arhaičnim klišeima. Budućnost je odavno čvrsto i sigurno kročila na tlo stvarnosti čineći čudesne translacije i akrobacije u vremenu sa vremenom.

 

teatar 3



Osamnaest godina poslije, "Izlaz", je odigran u Multimedijalnom centru "MAK", Bibloteke grada Sarajeva, čime su stavljeni pečati na jedno vrijeme i jednu ideju. Vjerovatno ima još vode da proteče Miljackom kad će ova predstava nešto više prestavljati i značiti, ali u sferi umjetnosti vrijeme se nešto drugačije mjeri i ima neka druga značenja, koja su nepoznata u konvencionalnim okvirima. Kao da se na ovoj muzičkoj predstavi prelama i premošćava generacijski jaz i proturiječnost. Kao da je ovoj predstavi uspjelo da univerzalnim jezikom umjetničkog izražaja iskaže skrivene poruke koje je teško artikulisati i spustiti među ljude, i to na način koji je prihvatljiv - bez obzira na mnoge komunikativna barijere koje obično stoje ispred umjetnika.

 

teatar 4

 

 IV) Prijevod na slovenački jezik

Željko Perović prijevodi predstave "Izlaz" na slovenački jezik i tekst cijele drame je obljavljen u reviji "Lirikon 21"/ 2009. godine / Velenje, R.Slovenija.

 

lirikon 21

"Lirikon 21" - br.21-23; IV-V 2008-2009;

 

lirikon 1

Strana 451 - 489